اطلاعات مطلب
  • بازديدها : 205
  • نويسنده : user
  • تاريخ : 11 دی 1348, 01:00
11 دی 1348, 01:00

توجه به ابعاد اجتماعی سواد آبی در مدارس/ کشور ما با مسئله آب مواجه است نه بحران آب

موضوع : خبرها

محمد فاضلی، رئیس مركز امور اجتماعي منابع آب و انرژي وزارت نیرو در کارگروه و نشست هم اندیشی ارتقای دانش و سواد آبی ویژه روسای گروه‌ها و منتخبین از مدرسان کتاب انسان و محیط زیست استان تهران اظهار داشت: صفحات ابتدایی این کتاب به موضوع آب پرداخته است اما مجموعه معلمانی که می خواهند این موضوع را ارائه کنند، خود باید به ابعاد دیگری از آب همچون ابعاد اجتماعی سواد آبی آگاه باشند.
وی افزود: سواد آبی به مجموعه ای از دانسته های فرد اطلاق می شود تا آن شخص جهت گیری مناسبی نسبت به آب در یک موقعیت خاص داشته باشد و این سواد همچون سایر علوم انتهایی ندارد.
وی با اشاره به اینکه سواد آبی در کتاب انسان و محیط زیست بیشتر ناظر به ابعاد فنی و محیط زیستی آب است، اظهار داشت: سواد آبی شامل 4 بعد دیگر فهم زمان، ادراک بستر اجتماعی، ادراک ارزش های حاکم بر مصرف و توسعه پایدار می شود که در این کتاب به آنها پرداخته نشده و لازم است به دانش آموزان منتقل شود.
رئیس مركز امور اجتماعي منابع آب و انرژي وزارت نیرو ادامه داد: آب مثل هر واقعیت دیگر با گذشت زمان تغییر می کند. برای مثال در 50 سال گذشته سرانه آب به ازای هر نفر حدود 7000 مترمکعب بود، اما این رقم اکنون به 1400 مترمکعب در سال رسیده است بنابراین با زمان خیلی چیزها از جمله آب تغییر می کند.
وی افزود: نوع و شیوه مصرف تابع ارزش های جامعه و چگونگی نگاه ما به موضوع دارد بنابراین بستر اجتماعی در نوع مصرف ما از یک کالا تاثیرگذار است.
مشاور وزیر نیرو در امور برنامه ريزي راهبردي و توسعه پايدار یادآور شد: رفتارهای مصرفی ذیل گزاره هایی تعریف شده که به ناخودآگاه تبدیل می‌شود و در اثر این موضوع به نحوه مصرف توجه نمی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه وجود سازه های مهندسی فراوان به منزله توسعه پایدار در یک جامعه نیست، بیان داشت: باید برای جامعه و دانش آموزان بیان کنیم که آب محیط زیست، صنعت و غیره را پایدار می سازد و به آن توجه شود.
فاضلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بحران آب یک موضوع مقطعی و زود گذر است که دوباره به حالت عادی باز می گردد، افزود: کشور ما با بحران آب روبه رو نیست بلکه با مسئله آب مواجه است، چراکه چالش های پیش رو مقطعی نبوده و برای سال های طولانی تداوم دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح فرصت‌ها در مسئله آب گفت: مسئله آب موجب تعمیق اخلاق محیط زیست می شود و اگر اخلاق را در بخش آب و برق رعایت کنیم در سایر بخش ها به این مهم توجه می کنیم.
رئیس مركز امور اجتماعي منابع آب و انرژي وزارت نیرو تصریح کرد: ما باید برای حل مسائل خود با یکدیگر سخن بگوییم و مناقشات خود را با گفتگو حل کنیم، بنابراین مسئله آب فرصت تعمیق گفتگو و بهبود دموکراسی را ایجاد می کند.
وی مسئله آب را فرصتی برای شنیده شدن صداهای ناشنیده عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن این موضوع ظرفیت خوبی برای ایجاد فناوری های جدید، اشتغال‌زایی و فقرزدایی ایجاد می کند.
استاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه گفت: حل مسئله آب در کشور به درونی کردن ارزش های توسعه پایدار منجر می شود و سبک زندگی های جدیدی متناسب با شرایط جدید به وجود می‌آید که برنامه سازگاری با کم آبی در همین راستا دنبال می شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تعمیق عدالت، شفافیت و مبارزه با فساد، تولید دانش های جدید و بهبود زیرساخت های کشور و در نتیجه بهبود نظام حکرانی آب از دیگر فرصت‌های پیش رود در مواجهه با مسئله کم آبی است.
اطلاعات مطلب
  • بازديدها : 202
  • نويسنده : user
  • تاريخ : 11 دی 1348, 01:00
11 دی 1348, 01:00

همکاری شرکت‌‌های آب منطقه‌ای با آموزش و پرورش برای ارتقای سواد آبی دانش آموزان

موضوع : خبرها

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "محمد حاج‌رسولی‌ها" در کارگاه و هم‌اندیشی ارتقای دانش و سواد آبی ویژه روسای گروه‌ها و منتخبین مدرسان کتاب انسان و محیط زیست استان تهران که امروز ( 21 شهریور 1397) در محل شرکت مدیریت منابع آب برگزار شد، اظهار داشت: از دهه 80 شمسی طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) برای  مقطع راهنمایی در حال اجراست و همه همکاران ما در شرکت های آب منطقه ای به این موضوع ورود کردند.
وی با اشاره به تالیف کتاب انسان و محیط زیست و تدریس آن در مدرسه گفت: این یک اقدام بسیار خوب است که با همکاری مشترک بخش آب وزارت نیرو و وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته که امیدواریم با تداوم همکاری ها تعداد صفحات و نوع مطالب بیشتر شود.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: مباحث این کتاب به صورت پرسش و پاسخ برای دانش آموزان مطرح می شود که روش بسیار خوبی است، اما مهمتر از آن ارائه مطالب به صورت عملی است که مهمترین آزمایشگاه ما در این زمینه طبیعت است تا دانش اموزان از نزدیک موضوعات مربوط به آب را لمس کنند.
وی در ادامه با تشریح وضعیت بارندگی و منابع آب طی سال های اخیر گفت: میزان بارندگی ها در سال آبی جاری بسیار کاهش یافته است و اگر بارندگی های اردیبهشت نبود به یقین در تامین منابع آب در شرایط سخت تری قرار می گرفتیم.
حاج رسولی ها با بیان اینکه میزان بارندگی های سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال آبی گذشته حدود 27 درصد کاهش یافته است، افزود: بر اساس آمارهای پنجاه ساله میزان بارندگی سال جاری در رتبه 48 قرار دارد.
وی ادامه داد: طی 11 سال اخیر میزان بارندگی های کشور هیچگاه به میانگین بارش درازمدت نرسید و همین بارش های محدود به صورت یکنواخت در سراسر کشور توزیع نشده است.
مدیرعامل شرکت مدیت منابع آب در خصوص لزوم آموزش و مدیریت مصرف آب گفت: در دوره اخير که با پديده جهاني تغيير آب و هوا مواجه هستیم، برداشت و استفاده بيش از حد منابع آب به نگراني‌هاي مهم بين المللي تبدیل شده است و ضروري است که ابعاد مدیریت مصرف آب به عنوان موضوع بسيار مهم در تمام ابعاد و فصول مورد مطالعه و كارشناسي قرار گيرد. از اين رو، نياز به ايجاد رشته آموزشي مستقل براي مديريت و كنترل و نظارت بر مصرف آب  احساس مي شود.
وی تصریح کرد: مصرف‌كنندگان آب مي‌بايستي تشويق به پرهيز از مصرف بيش از حد و تحريك دروني به صرفه‌جويي شوند. اما بايد به اين نكته نيز توجه داشت كه به هرحال، تغيير نگرش‌ها، رفتار و عادات مصرف تا حدودی مشكل است. در آگاه سازي لازم است مؤلفه شناختي مخاطبان شامل باورها، افكار، حقايق، دانش، اعتقادات و مؤلفه عاطفي نگرش مخاطبان شامل احساسات، علائق، انگيزه‌ها و ارزش‌هاي مثبت صرفه جويي براي رسيدن به تغيير رفتار هدف گذاري شود.
حاج رسولی ها با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش مي تواند نقش محوري در القاي صرفه جويي آب و تغيير رفتار و نگرش کارآمد در جامعه ايفا کند یادآور شد: شواهد نشان مي دهد که همه دانش آموزان و معلمان بايد با مفاهيم و روش‌هاي حفاظت از محيط‎ زيست، به عنوان بخشي از آموزش و پرورش رسمي آشنا شوند. با توجه به اين حقيقت که آگاهي در مورد آب در دوره کودکي سامان ‎مي‎يابد، مدرسه نقش مهمي در موفقيت اين مهم ايفا مي‎کند. البته کودکان بيشتر پذيراي مفاهيم جديد بوده و مي توانند به عنوان عوامل آموزشي عمل کنند و رهبران اين تفکر در خانه و رشد ‎دهنده آگاهي شهروندان در مورد محيط زيست خواهند بود.
وی خاطرنشان کرد: جای خوشحالیست که به‌درستی کتاب انسان و محیط زیست موضوع این نشست به روش انگیزشی و مشارکتی طراحی شده و تدریس موثر آن نیازمند آن است که همکاران ما در شرکت های آب منطقه ای کتاب را مورد حمایت قرار دهند و از طریق انجام بازدید های میدانی برای دانش آموزان در تبیین بهتر مفاهیم بخش آب اقدام کنند.
حاج‌رسولیها ادامه داد: ما این آموزش ها و  برنامه های حمایتی– تکمیلی را از تهران و با حضور شما آغاز کردیم و در صددیم تا در استان های دیگر نیز این مدل را پیاده سازی کنیم و در این رابطه شیوه نامه ای جامع و چند بعدی و اقلام کمک آموزشی جذابی تهیه شده و من شخصا پیگیر گسترش آن خواهم بود.
  
اطلاعات مطلب
  • بازديدها : 203
  • نويسنده : user
  • تاريخ : 11 دی 1348, 01:00
11 دی 1348, 01:00

95 سد بزرگ کشور کمتر از 40 درصد آب ذخیره شده دارند/ کاهش 33 درصدی ورودی آب به مخازن سدهای کشور

موضوع : خبرها

به‌‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، کاهش بی‌سابقه بارش‌ها در پاییز و زمستان سال گذشته و در پی آن افت روان‌‌آب‌ها موجب شده است تا به رغم رشد 12 درصدی بارش‌ها در فصل بهار امسال، حجم ذخیره آب سدهای موجود در 6 حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس به 20.38 میلیارد مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته آب موجود در مخازن سدهای کشور کاهش 15 درصدی پیدا کرده است.
ورودی و خروجی آب از سدها نیز متاثر از افت نزولات جوی با کاهش‌های محسوسی مواجه شده‌اند به طوری که ورودی به این سازه‌های آبی 33 درصد و خروجی از آن‌ها نیز نسبت به سال گذشته 27 درصد افت داشته است و هم اکنون به طور میانگین 41 مخازن سدهای یاد شده دارای منابع آبی است.
در حالی به روزهای پایانی سال آبی جاری نزدیک شده‌ایم که با افت ورودی به مخازن سدها در فصل تابستان ذخیره این سازه‌های آبی نیز پیش از شروع فصل بارندگی‌ها روبه کاهش است به طوری که از میان 177 سد بزرگ موجود در این 6 حوضه آبریز 95 سد بزرگ کشور از جمله سدهای زاینده‌رود، شهیدرجایی، ساوه، کوثر، دوستی، سفیدرود، ارس و ملاصدرا کمتر از 40 درصد آب ذخیره شده دارند.
 کاهش ارتفاع و ذخیره آب سدهای دارای نیروگاه برقابی موجب شده تا این مراکز در تابستان امسال نیز با کاهش تولید انرژی روبه‌رو شوند به طوری که انرژی تولیدی 53 نیروگاه‌ برق‌آبی کشور از ابتدای امسال تا 23 شهریورماه به حدود 6 هزار گیگاوات ساعت برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 42.9 درصد کاهش داشته است. با توجه به اینکه 15 درصد از ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور مربوط به نیروگاه‌های برق‌آبی است از این رو کاهش تولید انرژی این مراکز یکی از دلایل اصلی خاموشی‌های تابستان امسال بوده است.
در حال حاضر حجم ذخیره کنونی آب در سدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) به 655 میلیون مترمکعب رسیده است و در شرایط فعلی 65 درصد مخازن این سدها خالی است.
بررسی این اعداد و ارقام حکایت از آن دارد که کاهش بی سابقه بارش‌ها در سال گذشته موجب شده تا حجم مخازن سدهای پنجگانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد کاهش داشته باشد و ورودی آب به سدهای پنجگانه استان با یک میلیارد و 157 میلیون مترمکعب افت 33 درصدی را تجربه کنند.
با توجه به اینکه بارش‌های کشور ما معمولا از اواخر فصل پاییز شروع خواهد شد طبیعتا همواره میزان مصرف و خروجی ما از سدها از میزان ورودی به این سازه‌های آبی بیشتر خواهد بود. بنابراین تا آن زمان بایستی نهایت مراقبت و مدیریت را از منابع حداقلی موجود داشته باشیم.

اطلاعات مطلب
  • بازديدها : 137
  • نويسنده : user
  • تاريخ : 11 دی 1348, 01:00
11 دی 1348, 01:00

مشکل آب شرب مهدیه به کجا رسید؟

موضوع : خبرها

چند وقتی است که آب شرب منطقه مهدیه شهرکرد با مشکل مواجه شده است.
کدر بودن و کم فشار بودن آب از مشکلات ساکنان این منطقه بود که اتصال خط کمک از آب شرب شهرکرد به آب شرب منطقه مهدیه راهکار موقتی و کمکی برای رفع این مشکل بود.
به گزارش ایسنا – منطقه چهارمحال و بختیاری - کم فشار شدن آب در برخی از محله‌های این منطقه در چند روز اخیر مجددا موجب نارضایتی ساکنان مهدیه شهرکرد شد و برخی از آن‌ها در تماس با ایسنا پیگیری این موضوع را خواستار شدند.
در همین راستا معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب و شهری استان گفت: آب شرب به اندازه نیاز ساکنان مهدیه موجود است و ممکن است در ساعات پیک مصرف دچار افت فشار شود.
مسعود ترابیان خاطرنشان کرد: آّب شرب مهدیه مشکل کدر بودن نیز ندارد و از نظر مرکز بهداشت نیز مورد تایید است.
به نظر می‌رسد تکمیل خط انتقال آب دائم برای مهدیه اصلی‌ترین راهکار برای رفع این مشکل است که امیدواریم با همت مسئولان و همکاری کشاورزان منطقه مشکل آب شرب این منطقه مرتفع شود.