اطلاعات مطلب
  • بازديدها : 202
  • نويسنده : user
  • تاريخ : 11 دی 1348, 01:00
11 دی 1348, 01:00

همکاری شرکت‌‌های آب منطقه‌ای با آموزش و پرورش برای ارتقای سواد آبی دانش آموزان

موضوع : خبرها

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "محمد حاج‌رسولی‌ها" در کارگاه و هم‌اندیشی ارتقای دانش و سواد آبی ویژه روسای گروه‌ها و منتخبین مدرسان کتاب انسان و محیط زیست استان تهران که امروز ( 21 شهریور 1397) در محل شرکت مدیریت منابع آب برگزار شد، اظهار داشت: از دهه 80 شمسی طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) برای  مقطع راهنمایی در حال اجراست و همه همکاران ما در شرکت های آب منطقه ای به این موضوع ورود کردند.
وی با اشاره به تالیف کتاب انسان و محیط زیست و تدریس آن در مدرسه گفت: این یک اقدام بسیار خوب است که با همکاری مشترک بخش آب وزارت نیرو و وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته که امیدواریم با تداوم همکاری ها تعداد صفحات و نوع مطالب بیشتر شود.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: مباحث این کتاب به صورت پرسش و پاسخ برای دانش آموزان مطرح می شود که روش بسیار خوبی است، اما مهمتر از آن ارائه مطالب به صورت عملی است که مهمترین آزمایشگاه ما در این زمینه طبیعت است تا دانش اموزان از نزدیک موضوعات مربوط به آب را لمس کنند.
وی در ادامه با تشریح وضعیت بارندگی و منابع آب طی سال های اخیر گفت: میزان بارندگی ها در سال آبی جاری بسیار کاهش یافته است و اگر بارندگی های اردیبهشت نبود به یقین در تامین منابع آب در شرایط سخت تری قرار می گرفتیم.
حاج رسولی ها با بیان اینکه میزان بارندگی های سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال آبی گذشته حدود 27 درصد کاهش یافته است، افزود: بر اساس آمارهای پنجاه ساله میزان بارندگی سال جاری در رتبه 48 قرار دارد.
وی ادامه داد: طی 11 سال اخیر میزان بارندگی های کشور هیچگاه به میانگین بارش درازمدت نرسید و همین بارش های محدود به صورت یکنواخت در سراسر کشور توزیع نشده است.
مدیرعامل شرکت مدیت منابع آب در خصوص لزوم آموزش و مدیریت مصرف آب گفت: در دوره اخير که با پديده جهاني تغيير آب و هوا مواجه هستیم، برداشت و استفاده بيش از حد منابع آب به نگراني‌هاي مهم بين المللي تبدیل شده است و ضروري است که ابعاد مدیریت مصرف آب به عنوان موضوع بسيار مهم در تمام ابعاد و فصول مورد مطالعه و كارشناسي قرار گيرد. از اين رو، نياز به ايجاد رشته آموزشي مستقل براي مديريت و كنترل و نظارت بر مصرف آب  احساس مي شود.
وی تصریح کرد: مصرف‌كنندگان آب مي‌بايستي تشويق به پرهيز از مصرف بيش از حد و تحريك دروني به صرفه‌جويي شوند. اما بايد به اين نكته نيز توجه داشت كه به هرحال، تغيير نگرش‌ها، رفتار و عادات مصرف تا حدودی مشكل است. در آگاه سازي لازم است مؤلفه شناختي مخاطبان شامل باورها، افكار، حقايق، دانش، اعتقادات و مؤلفه عاطفي نگرش مخاطبان شامل احساسات، علائق، انگيزه‌ها و ارزش‌هاي مثبت صرفه جويي براي رسيدن به تغيير رفتار هدف گذاري شود.
حاج رسولی ها با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش مي تواند نقش محوري در القاي صرفه جويي آب و تغيير رفتار و نگرش کارآمد در جامعه ايفا کند یادآور شد: شواهد نشان مي دهد که همه دانش آموزان و معلمان بايد با مفاهيم و روش‌هاي حفاظت از محيط‎ زيست، به عنوان بخشي از آموزش و پرورش رسمي آشنا شوند. با توجه به اين حقيقت که آگاهي در مورد آب در دوره کودکي سامان ‎مي‎يابد، مدرسه نقش مهمي در موفقيت اين مهم ايفا مي‎کند. البته کودکان بيشتر پذيراي مفاهيم جديد بوده و مي توانند به عنوان عوامل آموزشي عمل کنند و رهبران اين تفکر در خانه و رشد ‎دهنده آگاهي شهروندان در مورد محيط زيست خواهند بود.
وی خاطرنشان کرد: جای خوشحالیست که به‌درستی کتاب انسان و محیط زیست موضوع این نشست به روش انگیزشی و مشارکتی طراحی شده و تدریس موثر آن نیازمند آن است که همکاران ما در شرکت های آب منطقه ای کتاب را مورد حمایت قرار دهند و از طریق انجام بازدید های میدانی برای دانش آموزان در تبیین بهتر مفاهیم بخش آب اقدام کنند.
حاج‌رسولیها ادامه داد: ما این آموزش ها و  برنامه های حمایتی– تکمیلی را از تهران و با حضور شما آغاز کردیم و در صددیم تا در استان های دیگر نیز این مدل را پیاده سازی کنیم و در این رابطه شیوه نامه ای جامع و چند بعدی و اقلام کمک آموزشی جذابی تهیه شده و من شخصا پیگیر گسترش آن خواهم بود.
  
اطلاعات مطلب
  • بازديدها : 203
  • نويسنده : user
  • تاريخ : 11 دی 1348, 01:00
11 دی 1348, 01:00

95 سد بزرگ کشور کمتر از 40 درصد آب ذخیره شده دارند/ کاهش 33 درصدی ورودی آب به مخازن سدهای کشور

موضوع : خبرها

به‌‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، کاهش بی‌سابقه بارش‌ها در پاییز و زمستان سال گذشته و در پی آن افت روان‌‌آب‌ها موجب شده است تا به رغم رشد 12 درصدی بارش‌ها در فصل بهار امسال، حجم ذخیره آب سدهای موجود در 6 حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس به 20.38 میلیارد مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته آب موجود در مخازن سدهای کشور کاهش 15 درصدی پیدا کرده است.
ورودی و خروجی آب از سدها نیز متاثر از افت نزولات جوی با کاهش‌های محسوسی مواجه شده‌اند به طوری که ورودی به این سازه‌های آبی 33 درصد و خروجی از آن‌ها نیز نسبت به سال گذشته 27 درصد افت داشته است و هم اکنون به طور میانگین 41 مخازن سدهای یاد شده دارای منابع آبی است.
در حالی به روزهای پایانی سال آبی جاری نزدیک شده‌ایم که با افت ورودی به مخازن سدها در فصل تابستان ذخیره این سازه‌های آبی نیز پیش از شروع فصل بارندگی‌ها روبه کاهش است به طوری که از میان 177 سد بزرگ موجود در این 6 حوضه آبریز 95 سد بزرگ کشور از جمله سدهای زاینده‌رود، شهیدرجایی، ساوه، کوثر، دوستی، سفیدرود، ارس و ملاصدرا کمتر از 40 درصد آب ذخیره شده دارند.
 کاهش ارتفاع و ذخیره آب سدهای دارای نیروگاه برقابی موجب شده تا این مراکز در تابستان امسال نیز با کاهش تولید انرژی روبه‌رو شوند به طوری که انرژی تولیدی 53 نیروگاه‌ برق‌آبی کشور از ابتدای امسال تا 23 شهریورماه به حدود 6 هزار گیگاوات ساعت برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 42.9 درصد کاهش داشته است. با توجه به اینکه 15 درصد از ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور مربوط به نیروگاه‌های برق‌آبی است از این رو کاهش تولید انرژی این مراکز یکی از دلایل اصلی خاموشی‌های تابستان امسال بوده است.
در حال حاضر حجم ذخیره کنونی آب در سدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) به 655 میلیون مترمکعب رسیده است و در شرایط فعلی 65 درصد مخازن این سدها خالی است.
بررسی این اعداد و ارقام حکایت از آن دارد که کاهش بی سابقه بارش‌ها در سال گذشته موجب شده تا حجم مخازن سدهای پنجگانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد کاهش داشته باشد و ورودی آب به سدهای پنجگانه استان با یک میلیارد و 157 میلیون مترمکعب افت 33 درصدی را تجربه کنند.
با توجه به اینکه بارش‌های کشور ما معمولا از اواخر فصل پاییز شروع خواهد شد طبیعتا همواره میزان مصرف و خروجی ما از سدها از میزان ورودی به این سازه‌های آبی بیشتر خواهد بود. بنابراین تا آن زمان بایستی نهایت مراقبت و مدیریت را از منابع حداقلی موجود داشته باشیم.

اطلاعات مطلب
  • بازديدها : 137
  • نويسنده : user
  • تاريخ : 11 دی 1348, 01:00
11 دی 1348, 01:00

مشکل آب شرب مهدیه به کجا رسید؟

موضوع : خبرها

چند وقتی است که آب شرب منطقه مهدیه شهرکرد با مشکل مواجه شده است.
کدر بودن و کم فشار بودن آب از مشکلات ساکنان این منطقه بود که اتصال خط کمک از آب شرب شهرکرد به آب شرب منطقه مهدیه راهکار موقتی و کمکی برای رفع این مشکل بود.
به گزارش ایسنا – منطقه چهارمحال و بختیاری - کم فشار شدن آب در برخی از محله‌های این منطقه در چند روز اخیر مجددا موجب نارضایتی ساکنان مهدیه شهرکرد شد و برخی از آن‌ها در تماس با ایسنا پیگیری این موضوع را خواستار شدند.
در همین راستا معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب و شهری استان گفت: آب شرب به اندازه نیاز ساکنان مهدیه موجود است و ممکن است در ساعات پیک مصرف دچار افت فشار شود.
مسعود ترابیان خاطرنشان کرد: آّب شرب مهدیه مشکل کدر بودن نیز ندارد و از نظر مرکز بهداشت نیز مورد تایید است.
به نظر می‌رسد تکمیل خط انتقال آب دائم برای مهدیه اصلی‌ترین راهکار برای رفع این مشکل است که امیدواریم با همت مسئولان و همکاری کشاورزان منطقه مشکل آب شرب این منطقه مرتفع شود.

اطلاعات مطلب
  • بازديدها : 232
  • نويسنده : user
  • تاريخ : 11 دی 1348, 01:00
11 دی 1348, 01:00

گزارش تصویری همایش سازگاری با کم آبی با حضور روحانیون و ائمه جماعات

موضوع : خبرها
















اطلاعات مطلب
  • بازديدها : 187
  • نويسنده : user
  • تاريخ : 11 دی 1348, 01:00
11 دی 1348, 01:00

ضرورت ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب توسط روحانیون در چهارمحال و بختیاری

موضوع : خبرها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: نقش روحانیون و مبلغان دینی در فرهنگ‌سازی و مدیریت مصرف بهینه آب تاثیر گذار است.به گزارش ایسنا – منطقه چهارمحال و بختیاری – کورش نادری در همایش سازگاری با کم‌آبی با حضور روحانیون و ائمه جماعات، با اشاره به بحران منابع آبی استان، اظهار کرد: ائمه جمعه و روحانیون می‌توانند فرهنگ صرفه‌جویی آب را با برنامه‌ریزی منسجم تبیین و محقق کنند.مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: لازم است مردم در فرهنگ‌سازی و پرهیز از اسراف و همچنین تلاش مضاعف به منظور تغییر الگوی مصرف، به منظور گذراندن این دوره کم‌آبی همکاری کنند.نادری خاطرنشان کرد: تبدیل رودخانه‌های دائمی به رودخانه‌های فصلی و خشک شدن رودخانه‌های فصلی‌ نیز مشکل بزرگی است که بسیار نگران کننده است و لازم است ضرورت و حساسیت این موضوع درک شده و با ایجاد امیدواری و امیدبخشی با مدیریت مصرف از این بحران گذر کرد.وی در ادامه بیان کرد: استفاده از ظرفیت رسانه‌های مجازی و ظرفیت‌های جذاب، رسانه‌ها و روحانیون و ائمه جماعات و همکاری مضاعف مردم در راستای فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن مصرف بهینه آب در بخش‌های مختلف اعم از کشاورزی، صنعت و آب شرب نیز می‌تواند تاثیر بسیاری برای مقابله با این بحران را داشته باشد.


اطلاعات مطلب
  • بازديدها : 183
  • نويسنده : user
  • تاريخ : 11 دی 1348, 01:00
11 دی 1348, 01:00

285 واحد صنعتی چهارمحال وبختیاری با بحران کم آبی مواجه است

موضوع : خبرها

حمید رئیسی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا، با اشاره به شروع آبرسانی سیار به شهرک های صنعتی سفید دشت و فرادنبه شهرستان بروجن افزود: در پی تشدید پدیده خشکسالی و کاهش منابع آبی، روزانه بیش از 500 مترمکعب برای جبران کمبود آب مصارف صنعتی به این نواحی ارسال می شود.
وی، تعداد چاه های عمیق تامین آب بخش صنعتی و شرب شهرک های صنعتی استان را 27 حلقه اعلام کرد و گفت: در حال حاضر چاههای شهرک صنعتی سفید دشت و فرادنبه بطور کامل خشک و دبی آب مابقی نیز کاهش محسوس یافته است.
معاون فنی شرکت شهرک های صنعتی چهارمحال و بختیاری، اتصال شبکه آبرسانی پروژه بن - بروجن را تنها راه برون رفت از بحران کم آبی شهرکهای صنعتی استان اعلام کرد و گفت: در صورتی که سهمیه آب تخصیصی شبکه بن - بروجن بهار سال آینده محقق نشود، شهرک صنعتی شهرکرد نیز با مشکل مواجه خواهد شد.
رئیسی، با اشاره به اینکه برای هر هکتار در شهرک صنعتی چهار دهم لیتر در ثانیه آب مورد نیاز است، افزود: شهرک صنعتی شهرکرد بیش از 322 هکتار است که به 130 لیتر آب بر ثانیه نیاز دارد که با کمبود 105 لیتر آب در ثانیه در این شهرک صنعتی مواجه هستیم.
به گزارش ایرنا، هم اکنون 21 شهرک و ناحیه صنعتی در استان فعال است که حدود 14 هزار خانوار معادل 45هزار نفر از جمعیت استان از درآمد شهرک های صنعتی ارتزاق می کنند.

اطلاعات مطلب
  • بازديدها : 205
  • نويسنده : user
  • تاريخ : 11 دی 1348, 01:00
11 دی 1348, 01:00

تصمیم گیری در حوزه آب مبتنی بر علم هیدرولیک نیست

موضوع : خبرها

روح الله فتاحی روز دوشنبه در حاشیه برگزاری کنفرانس هیدرولیک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: درحالی که برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های هر کشور و منطقه ای باید متناسب با شرایط اقلیمی و منابع موجود آب آن منطقه باشد اما این موضوع در کشور ما بخوبی رعایت نشده است.
وی ادامه داد: حدود نیم قرن است که با برنامه ریزی های اشتباه، وخامت خشکی منطقه را تشدید کرده ایم و ضروری است تا هرچه سریع تر این روند اشتباه اصلاح و برنامه ریزی ها مبتنی بر نظرات کارشناسی و علوم مربوطه انجام گیرد.
این محقق حوزه آب تصریح کرد: اگر همین امروز اصلاحات در حوزه آب را آغاز کنیم 50 سال زمان می برد تا به نقطه صفر یا همان حالت اولیه برسیم.
فتاحی با بیان اینکه آب وجود دارد اما میزان آب بسیار کم است، افزود: اگر برنامه ریزی ها مبتنی بر دانش روز و مدیریت خردمندانه منابع آب نباشد بی شک به مشکل اساسی برمی خوریم.
به گزارش ایرنا، هیدرولیک مبحثی است که به روش های کاربردی استفاده از سیالات تحت فشار نظیر آب برای انتقال و تبدیل نیرو می پردازد.
هم اکنون 12 انجمن مرتبط با حوزه آب درکشور فعال است که انجمن هیدرولیک از فعال ترین آنها به شمار می رود.
دانشگاه شهرکرد به مدت 2 روز (13 و 14 شهریور) میزبان برگزاری هفدهمین کنفرانس هیدرولیک ایران است.

اطلاعات مطلب
  • بازديدها : 201
  • نويسنده : user
  • تاريخ : 11 دی 1348, 01:00
11 دی 1348, 01:00

سازوکارهای ضروری برای حکمرانی خوب و مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب

موضوع : خبرها

پرداختن به موضوع حکمرانی آب، تخصیص منابع آب و ارزش اقتصادی آب راه رسیدن به راهکارهای عملی حکمرانی خوب و پیاده سازی تمام و کمال مدیریت بهم پیوسته منابع آب را هموار خواهد ساخت.
حکمرانی آب همان رفتار کنترل کننده‌ای است که از طریق اقدامات مدیریتی و یا با وضع مقررات آب در طیف وسیعی از سیستم‌های سیاسی، اجتماعی، زیست محیطی، اقتصادی و اداری به کار گرفته می‌شود و نهایتا منجر به تنظیم «تخصیص» و بهبود شرایط «بهره‌برداری» از آب می‌گردد. حکمرانی آب مشخص می‌کند که چه کسی و در چه شرایطی به آب دسترسی دارد؟ حفاظت کمی و کیفی از آب چگونه است؟ قاعده مدیریت آب چیست؟ نقش مشارکت مصرف کنندگان در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری تا کجاست؟ سیاست‌های بهره‌وری و صرفه جویی در مصرف آب کدامند و داوری اختلافات و تعارض‌ها به دست کیست؟
نقطه تمرکز حکمرانی آب بر سه پرسش محوری قرار دارد: تصمیمات چگونه اخذ می‌شوند؟ چه کسی می‌تواند آب را مصرف کند؟ و چگونه از پایداری منابع آب حفاظت می‌شود. به عنوان یک اصل، اثربخشی و ماندگاری تصمیمات مسئولان تا حد زیادی براین نکته استوار است که چقدر این تصمیمات نزد عموم بخصوص بهره‌برداران معقول و مقبول تلقی می‌شود. بدیهی است که مقبولیت به نوبه خود نیازمند رعایت عدالت و انصاف در تصمیم گیری ها می‌باشد. در عمل، اثربخشی مدیریت آب بر دو مؤلفه «حکمرانی خوب» و «مدیریت به هم پیوسته منابع آب» استوار است.
بنابراین چهار خصوصیت حداقلی در مدیریت موثر آب را می‌توان به «تمرکز همزمان بر حقوق عامه، حقوق آب‌بران و حقوق محیط زیست»، «تمرکز زدایی و در عین حال، حفظ یکپارچگی مدیریت آب»، «دسترسی تصمیم سازان (و حتی عموم مردم) به اطلاعات به هنگام، مؤثق و کافی» و نیز «گفت‌وگو و نیز حل و فصل مناقشات با حضور متخصصان و نمایندگان جامعه مدنی» تقسیم نمود.
با توجه به این خصوصیات، لازم است جهت اعمال مدیریت موثر آب عملا برای تمرکز زدایی و در عین حال حفظ یکپارچگی مدیریت منابع آب تلاش شود، زمینه لازم برای دسترسی به اطلاعات به هنگام مؤثق و کافی برای ایجاد زمینه مشارکت فراهم شود و در نهایت ساز و کارهای لازم برای گفت‌وگو و نیز حل و فصل مناقشات با حضور متخصصان و نمایندگان جامعه مدنی فراهم گردد.
روند قبلی مدیریتی در حوزه‌های مرتبط با عرضه و مصرف آب در ایران موثر نبوده و منجر به بهره برداری بیش از حد از منابع آب سطحی و زیرزمینی در اغلب حوضه‌های آبی کشور شده است. عملا طی نیم قرن اخیر ادامه این روند منجر به وخیم تر شدن مستمر وضعیت منابع آب و نهایتا بروز بحران آب گردیده است که غفلت از مواردی چون مدیریت تقاضا، ارزش ذاتی آب، جامع نگری در مطالعات، یکپارچگی در تخصیص و نیز مشارکت مردم از عوامل اصلی بروز بحران شناخته شده‌اند. علاوه بر این، عدم توجه به موازین و معیارهای اقتصادی در عرضه و تقاضای آب، منجر به عدم کارایی آب در اقتصاد ملی شده است.
نگاهی به گذشته نشان می‌دهد فقدان اراده و عزم جدی در نهادهای قانونگذاری و اجرایی تاثیر تعیین کننده‌ای در عدم تحقق اهداف برنامه‌های وزارت نیرو داشته است. البته، عدم تعامل کافی با بخش خصوصی نیز در این مهم نقش داشته است. اکنون عزمی جدی برای تحول پدید آمده است و وزارت نیرو اقدامات حمایتی در مسیر تحول از وضع گذشته به وضع مطلوب را با رویکرد حکمرانی خوب آغاز کرده است. تبدیل نگرش حاکم بر مدیریت بخشی به نگرش فرابخشی، تغییر نحوه تصمیم گیری و اجرا از دستوری به مشارکتی، اصلاح جهت گیری مدیریتی از تمرکز بر تامین و عرضه آب به تمرکز بر مدیریت تقاضا و کنترل مصرف از رویکردهای حاکم بر این اقدامات است.
همانگونه که پیش از نیز اشاره شد، حکمرانی آب همان رفتار کنترل کننده‌ای است که از طریق اقدامات مدیریتی و یا با وضع مقررات آب در طیف وسیعی از سیستم‌های سیاسی، اجتماعی، زیست محیطی، اقتصادی و اداری به کار گرفته می‌شود و با استقرار مدیریت جامع، مشارکتی و یکپارچه در حوضه‌های آبی کشور، با محوریت تخصیص و ازطریق بهبود شرایط بهره‌برداری از آب با رعایت اصل توسعه پایدار و توان مجاز حوضه‌ها و دشت‌ها در تخصیص آب تحقق می یابد.
اما پیاده سازی و استقرار مدیریت جامع، مشارکتی و یکپارچه در حوضه‌های آبی کشور، تحولی چالش دار و زمان بر است که بایستی با همراهی بهره‌برداران به انجام برسد. چنین اقدامی بزرگ، نیازمند اجماع نسبی تمامی عوامل حکمرانی آب از حاکمیت تا بهره‌برداران در راستای یک چشم انداز مشارکتی است که جز با تفاهم جمعی حاصل نمی‌آید؛ به عبارت دیگر، برای هر یک از حوضه‌های آبی کشور شاه کلید موفقیت در تحول مدیریت آب همانا تحریک اراده جمعی کنشگران اصلی حوضه در جهتی واحد برای دستیابی به حکمرانی خوب آب است.
البته، پیش نیاز دستیابی به این شاه کلید، آگاهی کنشگران از ماهیت منابع آب، وضعیت امروزین این منابع و نیز روند افزایشی فشارها بر منابع مذکور است. بدیهی است فرهنگ سازی عمومی و حساس سازی مردم نسبت به ارزش بی همتای آب پاک، موجب پیدایش یک سرمایه اجتماعی قوی برای تداوم مسیر تحول خواهد بود.

و اما تخصیص آب:
 با مروری بر ساز وکارهای گذشته در نحوه تخصیص آب در کشور تا قبل از نظام تخصیص آب فعلی حاکم، حاکی از فقدان یک نظام تخصیص آب سازمان‌یافته و بهم‌پیوسته می‌باشد، به‌طوری‌که برنامه‌ریزی‌ها و اجرای طرح‌های توسعه منابع آب کشور همواره دنباله‌روی گرایشات و رقابت‌های محلی و متأثر از برنامه‌های سایر ارگان‌های اجرایی بوده و سقف و معیار مشخصی که تعیین کند تا چه اندازه مجاز به تخصیص از منابع آب هستیم، وجود نداشته است.
همچنین گردش کار مشخصی برای فرآیند تخصیص آب به متقاضیان و یا طرح‌های توسعه منابع آب تعریف نشده بود و بدین ترتیب تخصیص آب به‌صورت غیرمنسجم و غیرسیستماتیک صورت می‌گرفت؛ بدون اینکه به حقابه‌ها و مصارف پایین‌دست و طرح‌های بالادست توجه شود. بنابراین تدوین و استقرار یک نظام منسجم تخصیص آب جهت ایجاد تعادل منطقی بین عرضه و تقاضای آب و نظام‌مند کردن فرآیند تخصیص آب ضروری به نظر می‌رسید.
بر این اساس استقرار و تکمیل نظام تخصیص آب «در یک دهه گذشته به‌طور جدی مورد پیگیری وزارت نیرو قرار گرفته و در این راستا نهادسازی و نظام‌مندسازی فرآیند تخصیص آب از طریق تهیه و ابلاغ دستورالعمل اجرایی تخصیص آب و نظام‌نامه تخصیص آب به شرکت‌های زیرمجموعه صورت گرفته است که در حال حاضر مبنای تخصیص آب در کشور می‌باشد. این فرآیند به‌گونه‌ای طراحی شده که ضمن مخدوش نکردن وظیفه حاکمیتی وزارت نیرو، دامنه معقول و منطقی از اختیارات شرکت‌های آب منطقه‌ای را نیز در راستای سیاست‌های تمرکززدایی حفظ می‌نماید.
به عبارت دیگر وزارت نیرو بررسی‌کنندهٔ تقاضاهای کلان مناطق و صادرکننده مجوزهای کلان برداشت آب در سطح واحدهای هیدرولوژیکی بوده و بررسی تقاضاهای خرد و در داخل هر واحد هیدرولوژیکی با اجازه برداشت معین (در قالب سقف تخصیص تعیین‌شده توسط وزارت نیرو) برعهده شرکت‌های آب منطقه‌ای است. به همین منظور برای نهادینه ساختن فرآیند پیش‌بینی‌شده در نظام تخصیص آب»، کمیسیون تخصیص آب «در معاونت آمور آب و آبفای وزارت نیرو و» کمیته‌های مدیریت منابع آب در شرکت‌های آب منطقه‌ای ایجاد و حضور دارند و در قالب دستورالعمل‌ها، شیوه‌نامه و بخشنامه‌های ذیربط نسبت به تخصیص بهینه آب بر اساس ظرفیت ها و اولویت‌ها اقدام می‌نمایند.
اجرای طرح‌های توسعه منابع آب بدون توجه به تأثیرپذیری از طرح‌های بالادست و تأثیرگذاری بر طرح‌های پایین‌دست حوضه موجب عدم پایداری این طرح‌ها و گاهاً از بین رفتن سرمایه‌گذاری‌های قبلی می‌شود. از سوی دیگر، عدم توجه به توسعه متوازن استان‌ها در سطح حوضه‌های آبریز سبب گردیده تا شرایط اقتصادی- اجتماعی در برخی از مناطق و استان‌های واقع در یک حوضه آبریز به ‌طور نسبی نامناسب‌تر از سایر مناطق باشد که این موضوع موجب توسعه ناموزون و ناعادلانه حوضه و نارضایتی مردم مناطق کمتر توسعه‌یافته شده است.
در روش‌های متداول برای تسهیم منابع محدود بین متقاضیان، معمولاً از معیارهایی برای این تسهیم استفاده می‌کنند که از جملهٔ آنها می‌توان به معیارهایی نظیر جمعیت، پتانسیل توسعه کشاورزی، پتانسیل توسعه صنعتی و غیره اشاره نمود. در ایران نیز شیوه‌های مذکور پس از رفت و برگشت‌های بسیار با شرکت‌های آب منطقه‌ای و مطرح شدن در جلسات مختلف کمیسیون تخصیص آب، بومی‌سازی شده و در حال حاضر از معیارهای جمعیت، محرومیت، پتانسیل خاک قابل آبیاری، پتانسیل منابع آب سطحی تولید شده، منابع آب زیرزمینی و توان صنعتی استان‌های ذینفع در تعیین سهم تخصیص آب هر حوضه آبریز استفاده می‌گردد.
همچنین در فرآیند تعیین سهم تخصیص استان‌ها، از مدل‌های شبیه‌سازی حوضه آبریز برای مشخص نمودن توان حوضه برای تنظیم آب، محاسبه نیاز زیست‌محیطی رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و تالاب‌ها استفاده می‌شود و با مشارکت ذینفعان و در قالب برگزاری جلسات کمیسیون تخصیص آب، تصمیم‌گیری نهایی در مورد سهم استان‌ها صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است که به‌دلیل سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در حوضه‌های آبریز نظیر اجرای سدها و شبکه‌های آبیاری و زهکشی به‌ویژه در پایین‌دست حوضه‌های آبریز، توجه به این سرمایه‌گذاری‌ها اجتناب ناپذیر بوده و مطابق با قانون توزیع عادلانه آب رعایت حقوق حقابه بران قبلی الزامی است.
 پس از نهایی شدن سهم ذینفعان، تخصیص آب هر یک از طرح‌های توسعه منابع آب هر استان در قالب سهم‌های تعیین شده، بررسی و مجوز تخصیص آنها توسط وزارت نیرو صادر می‌گردد. در فرآیند بررسی تخصیص آب هر طرح توسعه منابع آب، الگوی مدیریت یکپارچه و مشارکتی حوضه آبریز با لحاظ نیازهای مختلف ذینفعان (شرب، محیط‌زیست، صنعت، کشاورزی و...) و نیز با ملحوظ داشتن اثرات طرح‌های بالادست و حقابه طرح‌های پایین‌دست مورد توجه قرار می‌گیرد.
در این راستا با رویکرد تغییر ساختار مدیریت منابع آب از وظیفه ای به حوضه‌ای، دفاتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز کشور در شرکت مدیریت منابع آب ایران تشکیل گردیده و به منظور اعمال مدیریت بهم پیوسته منابع آب با مشارکت ذینفعان و ذیمدخلان، شورای هماهنگی حوضه‌های آبریز به ریاست وزیر نیرو فعال شده است.
و اما در خصوص اقتصاد آب موضوع محور سوم بحث:
 واژه‌ها و مفاهیم اساسی اقتصادی در مدیریت منابع آب اعم از تعرفه آب، هزینه تمام شده آب، قیمت آب و ارزش اقتصادی آب هریک دارای اهمیت خاص خود هستند. لیکن قیمت صحیح آب بایستی براساس شرایط وجود بازار رقابتی کامل آب و از تقاطع منحنی‌های عرضه و تقاضای آن و همچنین با لحاظ ارزش اقتصادی آب حاصل شود و در بخش‌های مختلف کشاورزی، شرب و صنعت اعمال گردد.
در جهت تخصیص و مصرف بهینه آب بایستی به سه مسئله مهم توجه نمود، آگاهی از مقدار موجودی و کمبود آب در شرایط مختلف اقلیمی و مصرف، شناسایی گزینه‌های مختلف مصرف آب و آگاهی از ارزش اقتصادی آن در هر یک از گزینه‌های مصرف. اگر این اطلاعات به خوبی تحلیل شوند نه تن‌ها درک روشن‌تری از بده بستان تخصیص آب بین گزینه‌های مختلف مصرف حاصل می‌شود، بلکه چارچوب اصولی در راستای مدیریت و برنامه ریزی بهم پیوسته منابع آب که از لحاظ اقتصادی کارا و به لحاظ اجتماعی و زیست محیطی پایدار باشد، اتخاذ می شود.
قیمت آب در بهترین شرایط بایستی بین هزینه تمام شده و ارزش اقتصادی آب در یک حوزه باشد که لازمه این امر کنترل و نظارت بر میزان برداشت آب از طریق تحویل حجمی و سیستماتیک و ایجاد یک ارتباط و بازار مناسب بین کشاورزان و ذی‌مدخلان حوضه با نظارت دولت و سازمان‌های بالادستی می‌باشد؛ تجربه نشان داده که در کنار مسائلی همچون فرهنگ سازی، استفاده از آب‌های نامتعارف در کشاورزی، کنترل برداشت از آب‌های زمینی، مدرن سازی شبکه‌های آبیاری و زهکشی و غیره، روش‌های اقتصادی از جمله بازار آب به عنوان یکی از شاخصه‌ها و راه حل‌های موثر بر تغییر رفتار مشتریان پرمصرف و حرکت به سوی بهینه سازی الگوهای کشت موجود خواهد بود.
در حقیقت توجه به ارزش اقتصادی آب نه تنها موجب تغییر رویکرد در تخصیص‌های حوضه‌ای (که در حال حاضر عمدتا مبتنی بر مسائل صرفا منابع آبی هستند) می‌شود بلکه در بحث مدیریت تقاضا نیز تاثیرگذار خواهد بود؛ لیکن توجه به رویکردهای نوین با لحاظ مسائل اجتماعی و فرهنگ سازی عمومی همراه باشد تا بتوان به صورت گام به گام این موضوع مهم را تبیین نمود. بدون شک در سال‌های پیش رو مساله تامین آب شرب مسئله‌ای جدی بوده و لزوم کاهش مصارف دیگر و مدیریت صحیح آن‌ها به‌ویژه در بخش کشاورزی کمک شایانی به بحث بالارفتن قابلیت اطمینان تامین آب شرب خواهد نمود.
لذا یکی از این راه‌حل‌ها، استفاده از رویکرد برنامه‌ریزی مبتنی بر ارزش اقتصادی آب در جهت کاهش مصارف، ایجاد بازارهای آب محلی با لحاظ مسائل سیاسی، اجتماعی و خواسته‌های منطقی حقابه بران است که قطعا استفاده از تجربه‌های بین‌المللی در بخش ارزش گذاری آب‌های سطحی و زیرزمینی ضرورتی اجتناب نا پذیر خواهد بود. بدیهی است که فایده دیگر موضوع علاوه بر کاهش مصرف، بهبود وضعیت کیفیت آب نیز خواهد بود، امری که شاید در کوتاه مدت ایده آل گرایانه باشد اما با ایجاد زیرساخت‌های قانونی و اصلاح نگرش‌های مدیریتی سنتی قابل دستیابی است.
اطلاعات مطلب
  • بازديدها : 257
  • نويسنده : user
  • تاريخ : 11 دی 1348, 01:00
11 دی 1348, 01:00

مشکل آب شرب منطقه مهدیه شهرکرد به شکل موقت حل شد

موضوع : خبرها

مدیر بهره‌برداری آبفای شهرکرد گفت:مشکل کم فشار شدن آب شرب منطقه مهدیه شهرکرد به شکل موقت حل شد.
داریوش کبیری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا - منطقه چهارمحال و بختیاری- اظهار کرد: آب شرب ناحیه غرب شهرکرد(مهدیه) از روز جمعه گذشته در ساعات پیک مصرف، کم فشار شده و تا اخر وقت روز گذشته ادامه  داشته است.
وی افزود: با پیگیری شرکت آب و فاضلاب شهری استان یک خط کمک از آب شرب شهرکرد به آب شرب منطقه مهدیه اتصال داده شد که به صورت موقت و کمکی است و امید است مردم مهدیه الگوی مصرف را رعایت کنند.
مدیر بهره‌برداری آبفای شهرکرد خاطرنشان کرد: خط انتقال آب دائم برای مهدیه در حال انجام است و تاکنون شش کیلومتر از آن اجرا شده و 700 متر دیگر باقی مانده که این خط از زمین‌های کشاورزی منطقه مهدیه می‌گذرد و لازم است کشاورزان همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

اطلاعات مطلب
  • بازديدها : 195
  • نويسنده : user
  • تاريخ : 11 دی 1348, 01:00
11 دی 1348, 01:00

سطح منابع آب زیرزمینی چهارمحال و بختیاری 35 متر کاهش یافت

موضوع : خبرها

شاهرخ پارسا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استان در شدیدترین نوع خشکسالی که از آن با عنوان خشکسالی آب شناسی یاد می شود، قرار دارد.
وی ادامه داد: در پی وقوع این خشکسالی شاهد خشک شدن چشمه ها، قنات ها و سفره های آب زیرزمینی در استان هستیم.
پارسا با اشاره به کاهش 50 درصدی منابع آب استان تصریح کرد: این وضعیت در شهرستان بروجن شدیدتر از سایر مناطق استان بوده بنحوی که در سال زراعی جاری میانگین بارندگی ها در این منطقه 55 درصد کاهش داشته است.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری افزود: سال زراعی97 - 96 را در حالی به پایان می رسانیم که میانگین بارش ها در مقایسه با سال زراعی گذشته 41 درصد و در مقایسه با میانگین بلندمدت دوره مشابه 46 درصد کاهش دارد.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سرچشمه 2 رودخانه کارون و زاینده رود و سرچشمه بخشی از رودخانه دز است.
کاهش نزولات جوی در چهارمحال و بختیاری طی یک دهه اخیر، استان های اصفهان، خوزستان و یزد را نیز دچار تنش آبی کرده است.